Aký dutinový vosk vybrať?
Úloha dutinového vosku
Hlavnou úlohou každého ochranného nástreku dutín je zabrániť vzniku korózie v miestach, ktoré sú kritické z pohľadu ohrozenia pevnosti karosérie, alebo estetiky. Najčastejšie ide o miesta, v ktorých je karoséria spájaná bodovými zvarmi, prípadne také miesta kde je viac vrstiev plechov na sebe a vytvárajú štrbiny (prahy, falce zadných blatníkov, vonkajší a vnútorný plech dverí a kapôt). Po zvarení je karoséria ešte ošetrená farbou nanášanou ponorným spôsobom (KTL - kataforéza), ktorej úlohou je chrániť práve tieto kritické miesta a ošetriť ich.
Bodové zváranie
Aj napriek tomu, že karoséria moderného vozidla je často krát vyrobená z pozinkovaného plechu, v mieste bodového zvaru je ochranná zinková vrstva nenávratne spálená, takže prirodzeným kondenzovaním vody zo vzdušnej vlhkosti sa v týchto miestach vytvorí ideálne prostredie pre vznik korózie kovu.
Ak pripočítame účinok slanej vody v zimnom období a umývacích roztokov (alkalické a kyslé), ktoré sa používajú na bezdotykových umývárkach, dostaneme výrazné zrýchlenie celkovej degradácie kovu.
Korózia vnútorných prahov
Tento proces je možné úspešne zastaviť, resp. výrazne spomaliť zvolením vhodného ochranného vosku. Vo všeobecnosti je dobré vyberať vosky v závislosti od typu a stavu (karosérie) dutín.
Kým je vozidlo nové...
Za nové vozidlo z pohľadu antikoróznej ochrany dutín môžme považovať autá do 3 rokov. Tam by za bežných prevádzkových podmienok ešte nemal vznikať zásadný degradačný proces, no je potrebné brať do úvahy kvalitu dielenského prevedenia vozidla vo výrobnom procese.
Vo všeobecnosti ale platí, že osobné vozidlá sú na tom stále lepšie ako úžitkové. Nemecké vozidlá sú o čosi odolnejšie voči vzniku korózie, ako napríklad japonské a kórejské. Viac o tejto téme nájdete v odborných článkoch. Na ošetrenie dutín nového vozidla odporúčame používať transparentné vosky, ktoré majú vysokú penetračnú schopnosť (t.j. že vosk dokáže prenikať do štrbín a škár, kde vytvorí trvalú ochrannú vrstvu).
Výborným riešením je dutinový vosk na báze polyetylénu DINITROL 1000
Tento vosk má vysoký stupeň penetrácie v štrbinách, dokáže sám postupovať dutinou a vzlínať na miesta, kam ste ho nedokázali nastriekať. Nemá tendenciu stekať a vytekať z dutinových otvorov. Je výborným riešením pre úžitkové vozidlá, pretože v polootvorenej dutine na seba nelepí prach. Je skvelým riešením aj pre prestavby vozidiel, kedy úpravca vozidla reže a vŕta do pôvodnej karosérie, takže poruší ochranné vrstvy KTL a zinku, preto každý jeden spoj a skrutka predstavuje riziko vzniku korózie. Ak je ale dutina ošetrená kvalitným antikorozným voskom, pri jej prevŕtaní dôjde k penetrácii vosku priamo do spoja po celej jeho kontaktnej ploche. Tým, že DINITROL 1000 ostáva stále aktívnym a nevyschne, bude tento spoj chránený počas celej životnosti vozidla aj v prípade vibrácií, či nutnej demontáže.
Spôsob aplikácie a balenia
Profesionálne riešenie - najvyššiu efektivitu a kvalitu nástreku získate použitím litrových kartuší, pretože vosk v nich má optimálnu konzistenciu a neobsahuje nadmerný podiel rozpúšťadiel. V kombinácii s DINITROL UBS/HR pretlakovou pištoľou budete mať optimálne riešenie pre všetky karosérie, od osobných automobilov, cez dodávky až po autobusy. Profi pištoľ DINITROL UBS/HR je navyše vhodná aj pre všetky podvozkové materiály, tryska na ich aplikáciu je súčasťou balenia. Balenie ďalej obsahuje set 2m dlhých dutinových trysiek, ktoré majú rôzny uhol vyžarovania. (1ks tryska tvaru "L" - pre plošné striekanie, 1ks tryska 180° - pre nástrek do strán, 1ks tryska 360° - s kruhovým profilom vyžarovania pre nástrek prahov a dlhých profilov).
DINITROL 1000 a DINITROL UBS/HR + set trysiek
DINITROL 1000 s UBS/HR pištoľou a 180° tryskou
Domáce riešenie - pre použitie v domácich podmienkach, alebo občasnom používaní v dielni je obľúbeným riešením nástrek zo spreja, pretože manipulácia s ním je veľmi príjemná a užívateľsky jednoduchá. Sprejové balenie DINITROL 1000 500ml obsahuje okrúhlu trysku pre plošný nástrek, tryska s krátkou hadičkou je pribalená v uzávere. Ak chcete dosiahnuť vyššiu efektivitu nástreku, odporúčame použiť DINITROL predlžovaciu hadičku pre sprej, ktorá má uhol vyžarovania 360°, dĺžku 60cm a priemer iba 4mm. S touto kombináciou dokážete kvalitne ošetriť každú karosériu. Ak hadičku prepláchnete univerzálnym čističom DINITROL 7450 v spreji, bude ako nová a pripravená na ďalšie používanie.
DINITROL 1000 v 500ml spreji a predlžovacia hadička
Ma význam ošetriť aj staršie autá?
Ak ste majiteľom staršieho vozidla, ktoré má za sebou viac ako 5-6 rokov prevádzky, je možné že v dutinách sa nejaká tá korózia vyskytovať bude. Možno ešte nie viditeľná, no vo falcovom spoji dverí, prahov a kapoty už pravdepodobne bude. Ak tento proces nezastavíte, časom sa rozšíri a jediným riešením bude návšteva klampiarskej dielne a lakovne. Nakoľko sa jedná o lisovaný spoj, jeho oprava je veľmi zložitá a často krát iba povrchová.
Korózia spodnej časti dverí
Ak takému scenáru chcete predísť, je nutné použiť prípravok, ktorý dokáže aktívne potláčať a zastavovať koróziu. Mal by mať vysokú penetračnú s schopnosť, aby dokázal prenikať koróziou napadnutým kovom aj na štrukturálnej úrovni. Tiež by mal obsahovať aktívne látky, tzv. inhibítory, ktoré chemicky zastavujú, alebo výrazne spomaľujú korózny proces. Po aplikácii by mal ostať v štruktúre povrchu napadnutého koróziou.
DINITROL ML
Antikorózny prípravok špeciálne vyvinutý práve na ochranu dutín a povrchov, ktoré už sú napadnuté koróziou. Je ideálnym riešením, na ošetrenie starších vozidiel, kde je vysoký predpoklad, že v štruktúre karosérie už korózny proces prebieha. Je mierne hnedej farby, čo je spôsobené vysokým obsahom aktívnych látok, ktoré pôsobia stabilizačne na proces korózie. DINITROL ML sa vyrába v troch baleniach, 500ml sprej pre domáce použitie odporúčame kombinovať s predlžovacou hadičkou pre lepší dosah.
DINITROL ML a predlžovacia hadička 60cm
1 lit a 5lit balenia sú určené pre profi použitie s DINITROL UBS/HR pištoľou.
DINITROL ML 5lit, 1 lit a profi pištoľ UBS/HR
Rýchlo a efektívne
Či už na ošetrenie dutín použijete profi pištoľ, alebo sprej s predlžovacou hadičkou, vaším cieľom bude zabezpečenie čo najvyššej kvality nástreku. Všetky dutinové materiály musia byť aplikované v dostatočnom objeme, aby dokázali rovnomerne pokryť povrch dutiny, no z praktického hľadiska je veľmi dôležité vedieť odhadnúť aj maximálne množstvo vosku v dutine. Ak dutinu “prelejete”, bude určite dobre chránená pred koróziou, no prebytočný vosk bude zbytočne vytekať cez odtokové otvory a vy ho budete musieť čistiť.
Aplikácia vosku
Urobte si značku (fixou, farbou, alebo mechanicky) na aplikačnú hadičku tak 10cm od jej konca (trysky). Zasuňte aplikačnú hadičku do dutiny, pokiaľ nedosiahnete jej koniec, alebo maximálny dosah hadičky. Stlačte spúšť a súčasne vyťahuje hadičku smerom von z dutiny k sebe. Keď sa objaví značka, zastavte a uvoľnite spúšť. Opakovaným stláčaním spúšte a súčasným posúvaním dostrieknite zvyšok dutiny, aby ste predišli nechcenému úniku vosku. Pri aplikácii odporúčame používať vhodné OOPP (ochranné okuliare a nitrilové rukavice).
Čistenie
Na očistenie karosérie a náradia odporúčame použiť textilnú, alebo papierovú utierku a univerzálny čistič DINITROL 7450. Na osobnú hygienu DINITROL 7710 handclean, alebo vlhčené priemyselné utierky SCRUBS.